Ирина Малашевская

ЛЮБОВ У ДУШІ, МИР НА СЕРЦІ, ГАРМОНІЯ У ЖИТТІ

Все моє життя мене супроводжує музика: навчання у музичній школі, музичному училищі, консерваторії, аспірантурі, викладацька діяльність в університеті по підготовці вчителів музики. Але тільки по закінченню курсів з музикотерапії я по-справжньому змогла усвідомити потенціальні можливості та лікувальні властивості МУЗИКИ. Будучи досить таки «успішною» в усіх напрямках своє життєдіяльності (хороший чоловік, прекрасна дитина, улюблена робота, власне житло, автомобіль), я постійно відчувала гострий душевний біль, депресивний стан, почуття тривоги тощо. І від ме

не мало по малу відходила життєва енергія. Прагнення знайти причину цих негараздів та «ліки» для їх подолання підштовхнули мене до роботи над формуванням свого нового світогляду, приведення своєї душі у порядок з позиції Божественної Любові, Миру і Добра. І саме музикотерапія стала одним із самих дієвих засобів гармонізації моєї особистості та новим напрямком професійної діяльності. Бажання отриманні знання та навички музикотерапевтичної діяльності застосувати на практиці підштовхнуло мне до започаткування роботи гуртка «Музикотерапія» у дитячому садку. Відверто кажучи, результати перевершили всі мої сподівання. Не можу сказати, що це далося мені легко: доцент, який звик працювати з дорослими людьми (студентами) потрапляє у невгамовну дитячу аудиторію… Але завдяки цій роботі я змогла відкрити нові грані своєї особистості та цінні професійні якості, поліпшити своє фінансове становище. А крім того, я маю унікальну можливість щоразу дарувати дітям радість, сприяти гармонізації їх внутрішнього світу і натомість майже кожного разу чути від них: «Я тебе люблю!», «Ти красива!», «Як ми за тобою скучили!», «Я хочу тебе поцілувати!».

І на останок скажу: головним у нашому житті є вміння ЛЮБИТИ! Що віддаємо – те й отримуємо! Будь-яка хвороба, чи неприємності – це результат нашого неправильного світогляду, невміння любити та пробачати, накопичення «емоційного бруду» та відсутність позитивного мислення. Любов до Всевишнього, цього світу, себе, друзів, ворогів… дає енергію життя, а музикотерапія є дуже дієвим засобом у формуванні цього життєво важливого почуття. То, ж може, нарешті зробимо перший крок у плані зміни свого життя на краще шляхом гармонізації своєї особистості? Може, припинимо потік невдач та промахів, стресів та неврозів, відкриємо для себе новий світ у собі та навколо себе?

  – Запрошуємо всіх бажаючих відвідати «спа-салон для душі» – музико-терапевтичні сеанси, діяльність яких спрямована на очищення та гармонізацію Вашого внутрішнього світу (перший сеанс безкоштовний).

  – Бажаючих проводити музико-терапевтичні заняття у дитячих садочках запрошуємо на навчальні курси по підготовці фахівців даного напрямку (по закінченню курсів Ви отримаєте сертифікат про закінчення даних курсів, навчальну програму та музичні матеріали (диски).

  – Розглянемо пропозиції по організації навчальних курсів, тренінгів, семінарів в інших містах України.


Музикотерапевтичні заняття з дітьми дошкільного віку

Музикотерапія, як відносно нова галузь психотерапії, є дієвим засобом моделювання й корекції внутрішнього стану людини. В перекладі з грецької музикотерапія означає «лікування музикою», але не в буквальному клінічному значенні, а шляхом соціалізації людини та опосередкованого впливу на її психофізіологічні процеси. Крім того, музикотерапія вирішує проблему стимуляції саморозвитку та самовдосконалення людини, активізації її творчого потенціалу.

Словосполучення «музична терапія» у багатьох викликає нерозуміння і подив. Що ж це за явище в якому можна поєднати музику і медицину. Що може бути у них спільного? У них єдина мета – здоров’я людини. Тільки медицина, як відомо, лікує тіло, а музичне мистецтво – наш внутрішній світ. Музикотерапія є своєрідним «спа-салоном» для душі. Адже має найбільший вплив на наші емоції, почуття та психофізіологічний стан.

Музикотерапія – це творчість, що зцілює. Вона допомагає природно і бережливо відновлювати та розвивати нашу душу за допомогою музичного мистецтва. Будь-яка людина здатна виразити себе, свої почуття через творчість, а свій стан мелодією, звуком. В наш час зібрано чимало наукових підтверджень того, що музика має вплив на психофізіологічну та емоційно-почуттєву сферу особистості.

Усім нам відомо, що цей світ ми сприймаємо через зір, смак, дотик, нюх і слух. Вухо – це перший орган, що формується в ембріона. Наші слухові рецептори працюють безперервно і не виключаються навіть тоді, коли людина знаходиться у безсвідомому стані. Ми часто не піклуємося про «гігієну» органів слуху наших дітей, а дозволяємо їм «вживати» все підряд, не розуміючи руйнівної сили деяких звукових процесів і не враховуючи позитивного впливу музичного мистецтва.

Дошкільний етап розвитку людини є особливо важливим етапом формування особистості. Дитинство – це справжнє, яскраве, самобутнє, неповторне життя. Від того, яким воно було, хто і що супроводжували дитину в дитячі роки, що увібрали її розум і серце з навколишнього світу, залежать якості її майбутньої особистості.

Крім того, останнім часом все більшої актуальності набуває питання збереження фізичного, психічного та емоційного здоров’я дітей. Медики стверджують, що в умовах сьогодення багато дитячих хвороб пов’язані з нестачею в їхньому житті благозвучних звуків, які так необхідні для повноцінного фізичного та інтелектуального розвитку дітей.

Задля перевірки ефективності методів музикотерапії нами було започатковано діяльність гуртка «Музикотерапія» на базі дошкільного навчального закладу №9 «Сонечко» (м. Переяслав-Хмельницького). Даний гурток відвідують діти молодших, середніх та старших груп. Загалом в музикотерапевтичній діяльності задіяно близько 70 дітей.

Метою даного гуртка є гармонізація внутрішнього світу дитини та розвиток її здібностей засобами музичної творчості.

У завдання гуртка входить: 1) зняття емоційно-психологічної напруги та досягнення катарсису у процесі музично-творчої діяльності; 2) збагачення емоційно-почуттєвої сфери дитини; 3) реалізація бажання дитини співати, музикувати та танцювати (спонтанні та керовані рухи під музику); 4) розвиток навичок інтонування дитячих, класичних і народних пісень; 5) формування вміння музикувати на елементарних музичних інструментах (бубон, сопілка, барабан, металофон, ксилофон тощо).

Форми роботи гуртка: 1) спів дитячих, народних і класичних пісень акапело та у супроводі фортепіано, синтезатора, аудіо-запису («плюсовки», «мінусовки»); 2) музикування на елементарних музичних інструментах; 3) слухання дитячої музичної класики; 4) танцювальні та спонтанні рухи під музику; 5) музично-ритмічна ігри та вправи.

Практичне впровадження методів музикотерапії у процес навчально-виховної діяльності дітей дошкільного віку дозволило нам констатувати, що систематичні музикотерапевтичні заняття дозволяють: 1) гармонізувати внутрішній світ дитини; 2) покращити її фізичне та психологічне здоров’я; 3) розвинути музичні й інтелектуальні здібності (IQ) та пам’ять дитини.

Малашевська Ірина Анатоліївна
Музикотерапевт культурно-освітнього
соціально-психологічного арт-центру
«Крок Плюс» (м. Переяслав-Хмельницький),
доктор педагогічних наук,
доцент кафедри мистецьких дисциплін
Переяслав-Хмельницького
державного педагогічного
університету імені Григорія Сковороди,
фахівець з підготовки музикотерапевтів
у галузі дошкільної освіти (м. Київ)

Тел.: 050-186-32-50, 068-132-26-11
E-mail: artmal7@gmail.com